Jobba ideellt på Lennakatten

Vill du hjälpa oss bevara en bit av Roslagens järnvägshistoria är du varmt välkommen att jobba ideellt på Lennakatten! Utan våra drygt 250 aktiva medlemmar skulle tågen stanna. Allt arbete på järnvägen sker ideellt, utan ekonomisk ersättning, men istället blir du med i ett trevligt sällskap och får en rolig sysselsättning och erfarenheter för livet.

På Lennakatten får du chansen att arbeta på en riktig järnväg, och bedriva riktig järnvägstrafik med omkring 100 år gamla tåg i en omfattning som saknar motstycke någon annan stans i Sverige. Vi har några av Sveriges mest kunniga personer inom järnvägsdrift som leder arbetena och som håller i utbildningar för att lära dig vad du behöver veta för att arbeta i trafiken.

För att bli aktiv på Lennakatten behöver du vara medlem i vår förening, Museiföreningen Stockholm-Roslagens Järnvägar. Hur du blir det kan du läsa om under bli medlem.

Är du intresserad av att jobba ideellt, hör av dig till personal@srjmf.se så berättar vi mer!


Verksamhetsområden

Nedan presenterar vi de olika saker man kan jobba ideellt med på vår järnväg. Klicka nedan för att komma till de olika områdena.


Praktiskt att veta

Här är några saker som är bra att veta om att jobba ideellt på Lennakatten.

Medlemskap

För att bli aktiv på Lennakatten behöver man vara medlem i vår förening, Museiföreningen Stockholm-Roslagens Järnvägar. Hur man blir medlem kan man läsa om under Bli medlem.

Som aktiv medlem får man vissa förmåner som passiva medlemmar inte får. Bland annat får man ett frikort som du kan bjuda med 10 vänner på en fri resa på järnvägen och rabatt på vissa saker i våra caféer.

Uniformer och arbetskläder

Det är upp till dig själv att införskaffa uniform och arbetskläder för ditt arbete. Som aktiv på Lennakatten kan du köpa nytillverkade uniformspersedlar, som uniformsmössa, uniformsknappar och annat från vårt uniformsförråd. Kontakta uniformer@srjmf.se för mer information. Dessa kan dock vara ganska dyra eftersom mycket specialtillverkas för vår verksamhet.

Du kan också hålla utkik på Tradera, där brukar det då och då dyka upp begagnade uniformer. Museijärnvägen ÖSlJ har också ett beklädnadsförråd som säljer nytillverkade uniformer. Du når de på bekladnadsforradet@gmail.com. Slutligen kan du kolla på järnvägsmarknader och kanske fråga någon aktiv på järnvägen om de har något över som de kan sälja till dig.

Detta är bra att ha som uniform för att tjänstgöra i trafiken:

  • En uniformsmössa med järnvägsmärken på (obligatoriskt för alla i säkerhetstjänst)
  • Vit skjorta
  • Marinblå kostymbyxor
  • Svart eller mörkblå slips eller fluga
  • Marinblå kavaj med guldiga järnvägsknappar
  • Marinblå väst med guldiga järnvägsknappar

Vissa använder både kavaj och väst, andra föredrar kavaj utan väst och vissa använder väst utan kavaj, främst vid varma dagar. Det sistnämnda är ej helt historiskt riktigt, men går att använda om vädret kräver det. Undantagsvis kan man också köra i endast skjorta, utan kavaj eller väst, men detta bör undvikas om möjligt.

  • En uniformsmössa med järnvägsmärken på (obligatoriskt för alla i säkerhetstjänst)
  • Arbetsskjorta
  • Marinblå eller svarta byxor
  • Svarta skor
  • Svart eller mörkblå arbetsrock

Utbildning

Foto: Lars Granström

Du behöver ingen tidigare erfarenhet för att börja jobba på Lennakatten. Föreningen ordnar utbildning för de flesta tjänsterna på järnvägen. För utbildning i Säkerhetsordning (Säo) skickar vi ut inbjudan till de som kan gå utbildningen när det är dags. För övriga utbildningar behöver du meddela ditt intresse till ansvariga, som behöver bedöma dig lämplig för utbildningen. Detta gör du lämpligast genom att prata med dem eller maila dem. Du lär känna vilka som är ansvariga för vad när du börjar jobba på järnvägen, och du kan också fråga oss på personal@srjmf.se.

Hur ofta behöver man tjänstgöra?

Fördelen med att jobba ideellt är att du kan bestämma själv hur mycket tid du vill lägga ner på järnvägen. Vissa tjänstgör några få gånger per år medan andra lägger stora delar av fritiden på järnvägen. Många tycker att ca 10 dagar per år är lagom i trafiken, då har man en chans att lära känna banan bra och sina kollegor i föreningen.

Om man tjänstgör i säkerhetstjänst finns det dock vissa minimikrav för hur många tjänstgöringsturer (järnvägsspråk för arbetspass) man behöver ta för att bibehålla sin behörighet. Ju fler befattningar man har, desto fler turer behöver man givetvis ta för att behålla alla behörigheter. Kravet ligger på minst en tur per befattning och år, samt sex turer i säkerhetstjänst per två år. Därtill behöver man varje år delta på en repetitionsutbildning för befattningen samt vartannat år göra en repetitionsskrivning.

Hälsokrav för vissa tjänster

För att tjänstgöra i arbeten med säkerhetsansvar, så kallad säkerhetstjänst, behöver man uppfylla ett antal hälsokrav som ställts av Transportstyrelsen. Bland annat behöver du klara vissa krav på syn, hörsel, blodtryck m.m. För att se att dessa hälsokrav uppfylls behöver du med jämna mellanrum genomgå en hälsokontroll som bekostas av föreningen (frekvensen beror på ålder). Du behöver även fylla i en hälsodeklaration med jämna mellanrum.

För vissa mer avancerade tjänster, som lokförare och tågklarerare (stins) gör examinatorerna en lämplighetsbedömning för att välja vilka som kan gå utbildningen.

Arbeten i verkstad eller ute på bana har inga lagstadgade hälsokrav, men kan innebära fysiskt arbete både inomhus och utomhus, så god fysisk förmåga kan vara nödvändigt för dessa arbeten.

Det finns förstås också gott om arbeten som ej har hälsokrav eller kräver någon speciell fysisk förmåga.

Boka turer

För att boka in sig på turer i trafiken har vi ett digitalt bokningssystem kallat ”Turfsys” (Turfördelningssystemet). Här kan du boka den tur du vill ha, och efter en stund går turfördelaren in och godkänner bokningen. Sedan gäller eget ansvar för att vara på plats i tid och genomföra turen.

Hemsida som visar en tabell med olika tjänstgöringsturer. I rutorna finns sigaturer för de personer som är bokade på turerna.
Turbokningssystemet Turfsys.

Får förhinder får man gärna hjälpa till att hitta en ersättare för turen. Undvik att avboka turer så långt som möjligt. Blir man sjuk ska man dock förstås avboka. Är det mindre än 24 timmar innan turen börjar ska man kontakta tågledaren, då det då är dennes ansvar att hitta en ersättare.

I Turfsys kan du också boka sängplats på våra överliggningsplatser.

Försäkring

Lennakatten har en försäkring som gäller för aktiva medlemmar. Den täcker ev. skador som händer under arbetet. Notera dock att försäkringen inte gäller om man utför arbeten som man inte är behörig till.

Överliggning

Foto: Lars Granström

Föreningen förfogar över tre överliggningsplatser för aktiva. Dels i Faringe stationshus, som har ett femtontal sängar, dels i en friggebod i Faringe stationsträdgård kallad ”Gökhuset” med fyra sängar, och dels på övervåningen i Almunge stationshus med sex sängar. Du bokar sängarna i vårt turbokningssystem under trafiksäsong. Utanför trafiksäsong finns ingen sängbokning, då efterfrågan på överliggning är lägre.

Mat

I Faringe finns ett matlag som ordnar matlagning de flesta dagar arbete pågår. Maten betalas med Swish eller kontanter till egenpris genom en namnlista på väggen i köket. Är man i tjänst och äter mat utanför matlagets tid eller om ingen mat serveras finns det frysta matlådor, främst med rester från tidigare måltider att köpa för samma pris som matlagets vanliga måltider.

Aktivmöten

Två gånger per år har vi aktivmöten där vi träffas och går igenom vad som händer i föreningen. Föreningens avdelningar håller presentationer med vad som har hänt inom deras område, föregående trafiksäsongs resultat presenteras och planerna för nästa trafiksäsong gås igenom. Dessutom bjuds på fika. Aktivmötena brukar vara ett trevligt sätt att träffa kollegor man inte ser så ofta även utanför trafiksäsongen.


Läs mer om att vara aktiv på Lennakatten